Blind Side of a Secret

Tags #video #website #verhaal #interactief #audio #film #animatie #relaties #geheim

Het werk

Maker(s)
Nils Mühlenbruch, Yoshi Sodeoka, Motomichi Nakamura, Thom Swiss

Nationaliteit van maker(s)
Engels, Nederlands, Japans

Geslacht van maker(s)
M

Jaar
2007

Kenmerken

Format/medium
Video op website 

Genre
Verhaal

Sub-genre
Interactief verhaal, audio, animatiefilm

Modaliteit
Beeld, geluid

Talen
Nederlands, Engels, Frans

Momenteel beschikbaar
Nee

Tech

Software
Flash

Omschrijving

Blind Side of a Secret bestaat uit drie audiovisuele variaties, individueel gemaakt door Mühlenbruch, Sodeoka en Nakamura, met woorden geschreven door Thom Swiss. Het werk zou kunnen worden beschouwd als een remix van cultuur in actie, waarbij een onderliggend verhaal over de onuitgesproken delen van relaties, van komen en gaan, wordt overlapt en in stukken wordt gesneden – dat nooit helemaal als geheel wordt gegeven, hoewel veel delen gemeenschappelijk zijn. In alle drie de stukken vormt de afwisselende voice-over van een derde persoon door een man en een vrouw het grootste deel van het audiogedeelte, met delen in het Engels, Frans en Nederlands. De drie makers benaderen het materiaal op sterk contrasterende manieren: de horizontaal scrollende, zwart-rode vloeiendheid van Nakamura’s animatie vertelt het verhaal op de meest lineaire manier, zonder onderbrekingen of pauzes in de audio en zonder interactie; Sodeoka hanteert de aanpak van een DJ, waarbij de audio wordt opgedeeld in ritmische segmenten en pulserende beelden die meer herinneren aan liedjes dan aan verhalen; en Mühlenbruch verandert het in een interactieve flash-animatie, waarbij een afbeelding op basis van het verhaal een sjabloon vormt waarop een gebruiker kan klikken om de individuele verhaallijnen van de voice-over te volgen of gelijktijdig over elkaar te laten lopen. Alles bij elkaar genomen, en gezien de afwezigheid van de brontekst in de uiteindelijke presentatie, suggereert het werk dat de overvloed aan invalshoeken om het idee van remix in digitale kunst te benaderen niet met elkaar in strijd hoeft te zijn, terwijl tegelijkertijd wordt gesuggereerd dat heimwee naar een “origineel werk” misschien in sommige opzichten ondergeschikt is aan het artistieke potentieel van samenwerking en herverdeling

Bron: Electronic Literature Directory