Compoëzie

Tags #essay #gegenereerd #poezie #gedrukt #klank #klankpoezie #geluid #sound #soundpoetry #asemantisch #prehistorisch #digitaal

Het werk

Maker(s)
Greta Monach (geboren Vermeulen) † (1928)

Nationaliteit van maker(s)
Nederlands

Geslacht van maker(s)
V

Jaar
1973 

Kenmerken

Format/medium
Gedrukt boek

Genre
Poëzie, Essay

Sub-genre
Geluidspoëzie, computer gegenereerd, a-semantische poëzie, prehistorische digitale poëzie

Modaliteit
Tekst

Talen
Nederlands

Momenteel beschikbaar
Ja

Tech

Platform/uitgever
Samsom

ISBN
9014022131

Omschrijving

Klankkunstenaar Greta Monach bracht Compoëzie uit in 1973. Het was haar eerste en enige bundel. Het werk werd uitgebracht als relatiegeschenk van Uitgeverij Samsom en zorgde voor een kettingreactie in Monach’s carrière. In het essay van ongeveer twintig pagina’s licht Monach toe waarom en hoe zij een computer gebruikt om poëzie te genereren. Dit wordt gezien als een theoretische verantwoording van de poëtische stijl die Monach vertegenwoordigt: auditieve en atonale klankpoëzie. De theorie in Compoëzie wordt ondersteund door een groot aantal voorbeelden van Monach’s computer-gegenereerde klankpoëzie. Gezien Monach’s identiteit als een klankpoëet bestaat een groot deel van de bundel uit voorbeelden van klankdicht. Naast klankpoëzie bevat deze bundel een theoretische verantwoording van haar auditieve, visuele en atonale poëzie.

Meer weten?

https://www.stedelijk.nl/nl/nieuws/stedelijk-ontvangt-nalatenschap-van-greta-monach

Heesen, H. (z.d.). ‘Ik dacht je moet dat veel radicaler benaderen’ Op bezoek bij ‘sound poet’ Greta Monach. Academia. https://www.academia.edu/36001707/Ik_dacht_je_moet_dat_veel_radicaler_benaderen_De_Sound_Poetry_van_Greta_Monach.

De Vries, J.G.M. (z.d.). Greta Monach (1928 – 2018): veelzijdig klankkunstenaar. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/production-static-stedelijk/images/Nieuws%20en%20Pers/Schenking%20turning%20point/Overzichtsartikel%20Monach_DEF.pdf.