Tags #essay #gegenereerd #poezie #gedrukt #klank #klankpoezie #geluid #sound #soundpoetry #asemantisch #prehistorisch #digitaal
Het werk
Maker(s)
Greta Monach (geboren Vermeulen) † (1928)
Nationaliteit van maker(s)
Nederlands
Geslacht van maker(s)
V
Jaar
1973
Kenmerken
Format/medium
Gedrukt boek
Genre
Poëzie, Essay
Sub-genre
Geluidspoëzie, computer gegenereerd, a-semantische poëzie, prehistorische digitale poëzie
Modaliteit
Tekst
Talen
Nederlands
Momenteel beschikbaar
Ja
Tech
Platform/uitgever
Samsom
ISBN
9014022131
Omschrijving
Klankkunstenaar Greta Monach bracht Compoëzie uit in 1973. Het was haar eerste en enige bundel. Het werk werd uitgebracht als relatiegeschenk van Uitgeverij Samsom en zorgde voor een kettingreactie in Monach’s carrière. In het essay van ongeveer twintig pagina’s licht Monach toe waarom en hoe zij een computer gebruikt om poëzie te genereren. Dit wordt gezien als een theoretische verantwoording van de poëtische stijl die Monach vertegenwoordigt: auditieve en atonale klankpoëzie. De theorie in Compoëzie wordt ondersteund door een groot aantal voorbeelden van Monach’s computer-gegenereerde klankpoëzie. Gezien Monach’s identiteit als een klankpoëet bestaat een groot deel van de bundel uit voorbeelden van klankdicht. Naast klankpoëzie bevat deze bundel een theoretische verantwoording van haar auditieve, visuele en atonale poëzie.
Meer weten?
https://www.stedelijk.nl/nl/nieuws/stedelijk-ontvangt-nalatenschap-van-greta-monach
Heesen, H. (z.d.). ‘Ik dacht je moet dat veel radicaler benaderen’ Op bezoek bij ‘sound poet’ Greta Monach. Academia. https://www.academia.edu/36001707/Ik_dacht_je_moet_dat_veel_radicaler_benaderen_De_Sound_Poetry_van_Greta_Monach.
De Vries, J.G.M. (z.d.). Greta Monach (1928 – 2018): veelzijdig klankkunstenaar. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/production-static-stedelijk/images/Nieuws%20en%20Pers/Schenking%20turning%20point/Overzichtsartikel%20Monach_DEF.pdf.